Frågor och Svar

Trivselregler

De trivselregler vi tillämpar i föreningen är de som du kan läsa i följande dokument eller på följande sida. Hemsidan är alltid uppdaterad med den senaste informationen.


Försäkringar och el

Brf-tillägg
Föreningen har tecknat Brf-tillägg som gäller för alla medlemmar via Bolander & Co (Folksam). Tänk på att man även måste ha en hemförsäkring. Vill ni veta mer om försäkringen så kan ni läsa följande informationsblad samt beskrivning utav försäkringstillägget.

Elavtal
Som boende ska man inte teckna något eget elavtal då föreningen har gemensam el. Elförbrukning debiteras alltid i efterskott på din månadsavi. Har du frågor kring eldebitering kontakta föreningens ekonomiansvarig Simpleko.

Gemensam el
Föreningen gick över till gemensam el, även kallat IMD under 2020. Detta innebär att man som boende inte tecknar ett eget elavtal utan det är föreningen som hanterar debiteringen.


TV och Bredband

Observera att i vår förening är systemen för bredband (fiberuttaget) och TV (kabeluttaget) helt oberoende av varandra.

Bredband
Brf Översten 1 har idag avtal med Bredband 2 där fast bredband ingår i hyran. Det går att välja en annan leverantör men då till självkostnadspris. Vill du kontrollera hastigheten för din bredbandsanslutning kan du använda dig av Bredbandskollen. Bredbandsuttagen brukar normalt sitta nära entré och hall. Dessa uttag är passiva och kräver ingen ström för att fungera.

Viktigt informationsblad angående Bredband. Tryck HÄR för att ladda ned.

TV från Tele2 (tidigare Comhem)
Kabel-TV levereras från Tele2 (Comhem har slagits samman med Tele2) och i månadsavgiften ingår ett grundutbud av kanaler.

Observera att om du har en modern TV kan bildkvaliteten upplevas som sämre, men detta beror på de nya TV-apparaternas högre bildskärpa och inte på en försämring av kanalerna, vilket bekräftas av Tele2. Önskar du ett större kanalutbud eller högupplösta kanaler kan detta beställas direkt från Tele2. För detta krävs ett TV-kort för nyare TV-apparater, eller en extern box för äldre modeller. Notera att detta inte bekostas av föreningen.

Kabel-TV-nätet är föreningens egendom. Inga ingrepp i nätet får ske utan styrelsens tillstånd. En tekniker krävs eftersom nätet inkluderar flera huvudstammar med förstärkare. Att modifiera nätet på egen hand kan leda till skador eller försämrad bildkvalitet för dig och dina grannar.

Felanmälan


Lägenhetsskötsel

Jag ska renovera min lägenhet. Behöver jag styrelsens tillstånd?
All information om renovering finner du på sidan Renovering. Det är oerhört viktigt att ni tar del av informationen då det kan undvika problem i framtiden.

Störande ljud
Störande ljud så som borrning och bilning i väggar med mera får endast ske mellan 08:00-19:00 på vardagar och 09:00-16:00 på helger för att störa andra medlemmar i föreningen så lite som möjligt.

Ytterdörr och brevinkast
Att placera en extern brevlåda bredvid ytterdörren är inte tillåtet. Acceptabla alternativ är brevinkast eller en postbox på annan ort. Boende som har installerat externa brevlådor utan tillstånd bör omgående ordna en annan lösning för posthanteringen.

Brandskydd och brandvarnare
Som boende har du ansvar för brandskyddet inom din egen lägenhet. Detta innebär att du alltid ska ha en fungerande brandvarnare installerad. Det är viktigt att regelbundet kontrollera att brandvarnaren fungerar som den ska för att garantera din egen och dina grannars säkerhet.

Rullgardiner
Föreningen står inte för reparationer av rullgardiner. Vid behov kontakta den förvaltaren för reparationer. Föreningen har inget befintligt avtal med en rullgardinsleverantörer och endast vita rullgardiner får installeras på balkongerna.

Element
Inga ingrepp får göras i radiatorer utan styrelsens godkännande. Vattenfyllda radiatorer (element) är föreningens ansvar, och allt arbete med dessa ska utföras av föreningens godkända hantverkare. Att anlita egna hantverkare för sådant arbete är inte tillåtet och kan leda till kostnader för föreningen. Om du gör ändringar utan tillstånd kan du bli ansvarig för kostnader för både återställning och eventuella problem som uppstår hos andra boende. Kontakta förvaltaren om du har problem med dina element.

Ventilation
Tilluft sitter i golvet bakom element i sovrum och vardagsrum. Frånluft sitter i badrum och kök. Utför man en badrum- eller köksrenovering som påverkar frånluftsdonen behöver en ventilationsinjustering utföras för att uppnå korrekt luftflöde. Felaktigt luftflöde påverkar inomhusklimatet negativt vilket leder till fuktskador, dålig lukt och försämrad hälsa för boende eftersom skadliga partiklar som radon ökar.

Tilluftsdon finns i golvet bakom element i sovrum och vardagsrum. Frånluftsdon finns i badrum och kök. Efter en badrum- eller köksrenovering som påverkar frånluftsdonen behöver en ventilationsinjustering utföras för att uppnå korrekt luftflöde. Felaktigt luftflöde påverkar inomhusklimatet negativt vilket leder till fuktskador, dålig lukt och försämrad hälsa för boende eftersom skadliga partiklar som radon ökar. Kontakta förvaltaren för injustering av ventilation.

Om du påverkar ventilation utan styrelsens godkännande kan du komma behöva stå för kostnaden att återställa dessa - du kan även behöva stå för kostnaden att åtgärda de problemen som uppstår hos andra boende.


Tvättstuga

Min tvättvakt har gått sönder. Var beställer jag en ny?
Förvaltaren ombesörjer ny tvättvakt.

Vilken vattenkvalitet håller Solnas vatten?
Så här står det på Solna Stads hemsida (2024-01-31): “Dricksvattnet i Solna är medelhårt på gränsen till mjukt vatten. Hårdheten varierar beroende på årstid och mängden nederbörd men kan generellt sägas ligga mellan 5 och 6 ºdH (tyska hårdhetsgrader). Dosera efter mjukt vatten.”

Tvättmedelsdosering
Bästa tvättresultat uppnås vid dosering efter mjukt vatten på tvättmedelsförpackningen.


Övriga frågor

Försäljning av bostadsrätt och information till mäklare
Information kring försäljning av din bostadsrätt hittar du här.

Återvinning
Information kring återvinning hittar du här.
Underhåll
På denna sida hittar du vilka underhåll som fastigheten genomgått.

Kopior på lägenhetsnyckel?
Om du behöver kopiera din lägenhetsnyckel, hanteras detta av förvaltare. Detta gäller även om du behöver kopior av portbrickor eller lokalnycklar. Notera att eventuella kostnader debiteras direkt till dig.

Kopior på portbricka eller lokalnyckel?
Förvaltaren ombesörjer lokalnycklar och blipp, debiteras dig direkt.

Nå ditt förråd via hiss
För att nå förråden via hissen behöver du följa två steg. Först, tryck på rätt våningsplan på hisstablån. Sedan, knappa in den fyrsiffriga koden. Du hittar den aktuella koden i informationsbrevet som du fick när du flyttade in.


Övrig information

Årsstämma
Enligt föreningens stadgar ska årsstämman ska senast hållas före juni månads utgång. Motioner som kan behandlas på årsstämman måste senast lämnas 1 februari.

Hur fungerar en bostadsrättsförening?
En bostadsrättsförening är en form av boende där medlemmarna tillsammans äger och förvaltar fastigheten där de bor. I Sverige är detta en vanlig boendeform som skiljer sig från att bo i hyresrätt. I en bostadsrättsförening köper man rätten att använda en lägenhet (bostadsrätt) och blir samtidigt medlem i föreningen som äger fastigheten.

Styrelsen spelar en central roll i förvaltningen av bostadsrättsföreningen. Deras uppgifter inkluderar att sköta den löpande förvaltningen av föreningens fastighet och ekonomi, representera föreningen i juridiska frågor, och genomföra beslut som tas på föreningsstämmor. Styrelsen ansvarar också för att underhålla fastigheten, hantera ekonomiska frågor som budget och avgifter, samt se till att föreningens stadgar och lagar följs.

Styrelsen väljs av medlemmarna i bostadsrättsföreningen vid den årliga föreningsstämman. Alla medlemmar i föreningen har rätt att rösta och ställa upp som kandidater till styrelsen. Mandatperioden för en styrelsemedlem varierar, men är ofta ett eller två år. Styrelsen består vanligtvis av en ordförande, sekreterare och övriga ledamöter.

Det är viktigt att medlemmarna i en bostadsrättsförening förstår skillnaden gentemot en hyresrätt. Medlemmarna bör delta i föreningsstämmor och om möjligt engagera sig i styrelsearbetet. Att bo i en bostadsrätt innebär inte bara rättigheter utan också skyldigheter gentemot föreningen och de övriga medlemmarna.

Gemensam el

Innan övergången 2020 låg snittkostnaden i föreningen mellan 1,8 kr/kWh och 2,2 kr/kWh ink. moms där majoriteten av kostnaden bestod av en dyr nätavgift. Efter övergången har denna snittkostnad minskat med cirka 10-25%.

Det nuvarande priset som är satt ligger på 1,28 kr/kWh ex. moms (2021). Elpriset justeras vid behov baserat på nuvarande förhållanden på den nordiska elmarknaden NordPool och dessa priser är rörliga.

Priset man betalar för el bestod innan övergången till IMD av 3 delar:

  1. Fast årlig nätavgift till Vattenfall på 1 665 kr / år

  2. Överföringsavgift till Vattenfall på 30,5 öre / kWh

  3. Elhandelsavgift mellan 60-90 öre / kWh

Priserna ovan är inklusive moms från 2021. En snittlägenhet i vår förening förbrukar 2300 kWh per år. För att ta reda på aktuella priser besök Vattenfalls hemsida för nätavgift, överföringsavgift respektive elhandelsavgift.

Statistik från Statistiska centralbyrån visar att den genomsnittliga kostnaden för el per kWh under 2019 var 2,5 kr per kWh för en mindre lägenhet respektive 2,15 kr per kWh för en större lägenhet. Denna beräkning förutsätter att en mindre lägenhet antas använda cirka 2 000 kWh per år och en större lägenhet 5 000 kWh per år.