Försäljning
Information inför försäljning och till mäklare
Vart ska vi skicka formulär och handlingar rörande försäljningen och överlåtelsen?
Samtliga dokument ska skickas till föreningens ekonomiansvarig Simpleko som handhar alla ärenden kring överlåtelse, pantbrev och avier.
Använd tjänsten NyMedlem hos Simpleko för att ansökan ska gå så snabbt som möjligt, länk för att komma till tjänsten.
Vart ska vi skicka ansökan om medlemskap när affären är avslutad?
Via NyMedlem skickas handlingarna digitalt till Simpleko och er mäklare när föreningen sett över ansökan om medlemskap samt godkänt. För frågor kontakta info@simpleko.se.
Inspektion
Innan styrelsen godkänner en försäljning behöver lägenheten inspekteras för att säkerställa att ingen otillåten åverkan har skett i lägenheten. Kontakta Styrelsen för att samordna detta.
El och månadsavgift
Tänk på att föreningen har gemensam el vilket innebär att elkostnaden debiteras alltid i efterskott på månadsavin.
Vid ett ägarbyte får köpare och säljare göra upp mellan sig själva vem som betalar vad.
Bredband
Kontakta Bredband2 vid in- och utflyttning från lägenheten. Notera att om du beställt en tilläggstjänst och inte gör en uppsägning kommer Bredband2 att fortsätta skicka fakturor tills de får in en uppsägning.
Kontakta kundtjänst på telefonnummer 0770-811 000 eller via e-post helpdesk@bredband2.com.
Information till nya medlemmar
Våra stammar är gamla. Spolar ni något annat än toalettpapper kommer det att bli stopp och översvämning i ert badrum.
Information till mäklare
Säkerställ att boende är informerade om våra stadgar, trivselregler och regler för renovering.
Allmänt
Vad ingår i avgiften? I medlemsavgiften ingår värme, vatten, bredband, bostadsrättstillägg och kabel-tv från Comhem. El debiteras individuellt utöver medlemsavgiften i efterskott.
Ingår bostadsrättstilläggsförsäkring i avgiften? Ja
Har föreningen beslutat eller planerat för några avgiftsförändringar? Avgiften höjdes i september 2023 i samband med starten av ett stambyte. Det finns inga planer på ytterligare höjning.
Skuldsättning? Skuldsättning framgår av den senaste årsredovisningen. Ett lån på 45 MSEK har tagits för att finansiera stambytet.
Om ni förvaltas av en ekonomisk förvaltare? Se Förvaltare
Har föreningen genomfört stambyte? Stambyte pågår och planeras färdigt i mitten av 2025, se startsidan för senaste informationen.
Tidigare och planerade underhåll? Se sidan fastighetsunderhåll.
Tar föreningen ut överlåtelseavgift – vem betalar den i så fall? Ja, köparen
Tar föreningen ut pantsättningsavgift? Ja
Antal lägenheter i föreningen? 85
Antal lokaler i föreningen? 0
Finns det några hyresrätter? Nej
Äger föreningen marken? Ja
Är föreningen äkta eller oäkta? Äkta
När förvärvade föreningen fastigheten? 2000
Godkänns juridisk person? Nej
Godkänner föreningen delat ägande? Ja
Godkänner föreningen att förälder hjälper till med finansiering och står på kontraktet men inte bosätter sig i föreningen? Ja
Krav på minsta ägarandel? Nej
Om fastigheten
Byggår: 1969
Uppvärmning: Fjärrvärme
Ventilation: FTX, Till och frånluft. Boende får absolut inte göra egna ingrepp.
Godkänt köksfläkt (ex. kolfilter): Kolfilter. Förbjudet att ansluta motordriven fläkt till ventilation.
Fönster: Se berörd lägenhet
Hiss: Ja
Utförs trappstädning av städfirma? Ja
Förråd: Källarföråd
Gemensamma rum
Vad har föreningen för gemensamma utrymmen? Tvättstuga, barnvangsrum, cykelrum
Vart ligger dessa? Bottenplan samt källare
Vad är tvättstugan utrustad med? Tvättmaskin, torktumlare, torkskåp, mangel, tvättho för grovrengöring samt arbetsytor
TV/Bredband/EL
Ingår det i avgiften eller tecknas det enskilt av medlem och vilka leverantörer kan man använda sig utav? Bredband från Bredband2 ingår i avgiften. Kabel-Tv levereras av ComHem, basutbud ingår.
Är fiber kopplat till lägenheten? Ja passivt uttag, hastighet upp mot 1000/1000 Mbit/s
Gemensam el? Föreningen har gemensam el. Elförbrukning debiteras alltid i efterskott på månadsavin.
Parkering
Har föreningen tillgång till några parkerings- eller garageplatser? Nej, gatuparkering gäller. Kontakta Solna Stad för mer information.
Medlemsskap
Vart ska vi skicka ansökan om medlemskap när affären är avslutad? Detta ska skickas till Simpleko. Se högst upp på sidan.